Thursday, July 24, 2008

Berat Mulut..

Sedih dan geram rasanya dgn segelintir pelajar yg berat mulut. Payah nak bercakap satu hal.. ni bila kita tanya 'FAHAM' ke tak.. angguk-angguk kepala mengesahkan yang dianya 'FAHAM'. Ada 'SOALAN' tak.. semua diam membisu (sepatutnya diam tanda paham). Tapi bila ditanya soalan kepada mereka langsung tak le jawab. Sape nak dipersalahkan??

Kita yang mengajar ni cuba sedaya upaya memberi input kepada pelajar.. kalau mereka ni diam dan tak bertanya manalah kita ni tahu diorg ni tak faham.. jenuh bertanya kat mereka setiap kali 'KULIAH' dijalankan.. Bukannya kita ada pakai 'BOMOH' boleh baca fikiran mereka.. ishkkk.. Kalau tak faham lain kali bertanyalah.. takder org nak marah... kalau tak anda mmg akan sesat jalan.. jangan hanya pandai cakap-cakap di belakang kerana akhirnya nanti 'PENSYARAH' juga yang akan dipersalahkan..walhal mereka ni tak tahu 'APA KES" pun

So sebagai pelajar jujurla atas perbuatan anda.. jangan berat mulut sangat kerana kami tak rugi.. yang rugi anda juga..

5 comments:

mursyidi mohd diah said...

setuju dengan kata puan..kesian la kt lecturer kita..cakap punya la byk..cm bertih jagung tapi studnt xpaham gk..(harap sy xtergolong dalam golongan ni)..mgkin kekakang yg studnt hadapi ialah memg xde idea nk tanya or mybe time blajar, ruh dia dah melayang ke "syurga" ciptaannya..sape tau..

aironesalleh said...

betul3...
tapi, saya sendiri yg buat...pada pendapat saya sbb nya mungkin..
a) kita malu nak bertanya
b) kita x ada idea nak tny
c) kita skg nie byk berdiam diri, lepas kelas, tny bebudak yg lain n mintak explain(malu agak nya kot)
d) kita nie slalunya takut kena marah, tapi actually x de pun kan?
tapi alhamdullillah, setakat nie, saya mmg faham apa yang saya belajar di bawah bimbingan puan... best sangat class nie!! unique and lots of idea yang dapat share through diz blog and in our class... sbb tue saya duduk depan... sbb suka class nie!! =)
hehhehehe
lain kali, apa kata kalo puan buat quiz every class and bg hadiah kecil kat kitorg kalo dapat jawab soalan dr puan!! (bg motivation n happy) bg gula-gula pun okey! hehehehehe.. nnt dapat gak kita tau sapa yang betul2 "happening" kat class kita!! kan kan kan?? kita enjoy!!!!!!!!!!! =) -air-one-

kontanG said...

malu kene gelak..
malu nak tanye...
taktau nak tnye ape sebab memang tak paham langsung..
sy rasa ni la penyebabnye..
rase la...

sname said...

kami dulu banyak cakap kan puan?
hehehe
sampai x larat nak jawab..
:)

::nana:: said...

tp student epjj sgt byk ckp kan puan?
sampai x larat nak layan kan?
tambah2 semua da berusia..